Inteligencja emocjonalna w biznesie – hit czy kit?

01 października 2025r.

O inteligencji emocjonalnej mogłabym się rozpisywać bez końca, bo to jeden z moich ulubionych tematów warsztatowych, ale obiecałam, że w tej sekcji będzie krótko i na temat, więc spróbuję się z tego wywiązać. Przez długie lata wierzono, że niepodważalnym gwarantem sukcesu w szkole i pracy jest IQ. W końcu to twarde kompetencje sprawiały, że byliśmy w stanie pomyślnie ukończyć powierzone nam zadania. Niemniej, badaczom wciąż coś nie dawało spokoju, ponieważ zauważono, że wyniki pracy osób o porównywalnym zestawie umiejętności potrafiły się mocno różnić. Przy bliższym zbadaniu tematu okazało się, że to, co rzeczywiście odróżnia rezultaty jednych od drugich, znajduje się w sferze kompetencji miękkich (m.in zarządzenie sobą w stresie, budowanie trwałych i wartościowych relacji, rozwiązywanie konfliktów, empatia). A jak jest dziś? Harvard Business Review szacuje się, że 80% kompetencji wyróżniających najbardziej produktywnych pracowników znajduje się właśnie w obszarze inteligencji emocjonalnej, co stanowi o ich osobistej konkurencyjności w pracy, a w dalszej perspektywie przekłada się na realne zyski organizacji. Istnieje szereg badań dowodzących, że inwestycja w szkolenia pracowników z zakresu rozwoju inteligencji emocjonalnej wpływa znacząco na poprawę wyników finansowych firmy, niższą rotację personelu i większą lojalność samych pracowników jak i klientów. Daje do myślenia.

Zaciekawionych szczegółami rzeczonych badań odsyłam tutaj👇: https://www.eiconsortium.org/reports/business_case_for_ei.html

A czym tak naprawdę jest inteligencja emocjonalna? Czy to kolejny, modny psychologiczny buzz-word? A może jednak znacznie bardziej złożona kwestia  i warto ją rozebrać na części pierwsze, żeby zrozumieć jej założenia i móc mądrze zacząć ją rozwijać? Pokrzepiająca wiadomość jest taka, że IE jest jak mięsień i można ją trenować samemu lub pod okiem wykwalifikowanej do tego osoby, np. coacha. Mniej pocieszające jest to, że nie będzie ani szybko, ani łatwo. Ale na pewno będzie się opłacało.

To jest pierwszy z serii wpisów na temat inteligencji emocjonalnej. W kolejnych skupię się na wyjaśnianiu jej istoty i poszczególnych komponentów, które mają bezpośredni wpływ na to jak funkcjonujemy w środowisku (także zawodowym). Inteligencja emocjonalna to coś znacznie więcej niż tylko rozpoznawanie emocji. To meta-kompetencja przyszłości, która w zestawieniu z twardymi umiejętnościami tworzy idealnie uzupełniający się duet w pracy gwarantujący miejsce w szeregu top performerów.